Marcus Grönholm

Povolání: jezdec rallye
Datum narození: 5. února 1968
Národnost: Fin
Rodinný stav: manželka Teresa
Bydliště: Inkoo, Finsko
Koníčky: motokros
Datum narození: 5. února 1968
Národnost: Fin
Rodinný stav: manželka Teresa
Bydliště: Inkoo, Finsko
Koníčky: motokros
Sedmatřicetiletý Fin rozšiřuje řady modrého oválu po sedmi letech
plodné spolupráce s Peugeotem, v jejichž průběhu se z něho stala jedna
z vůbec největších postav tohoto sportu a zároveň získal postavení
nezpochybnitelného krále šotoliny.
Je pozoruhodné, že Grönholm na WRC debutoval již v roce 1989 a teprve o
deset let později se šampionátu začal věnovat na plný úvazek. Mezitím
ve svém rodném Finsku postupně posbíral několik národních titulů, ale
na mezinárodní úrovni o něm nebylo mnoho slyšet. Když přišel v roce
2000 průlom, byl skutečně velkolepý. Grönholm získal mistrovský titul
hned v první sezóně, v níž závodil na plný úvazek.
Grönholmovi v žilách již od mládí koluje krev závodníka. Jeho otec Ulf
byl jedním z předních finských jezdců rallye 70. let, a tak není divu,
že Marcus začal závodit v motokrosu již ve 13 letech. V roce 1987
přesedlal na rallye, kde debutoval ve Fordu Escort. V následujícím roce
získal titul juniorského mistra Finska a v roce 1991 si za volantem
Toyoty Celica vydobyl titul v národní skupině N. Poté zcela ovládl
Mistrovství Finska, kde získal čtyři tituly, včetně hattricku z let
1996-1998.
Příležitostí závodit na mezinárodní scéně nebylo mnoho ani nepřicházely
často, ale Grönholm z nich vždy dokázal vytěžit maximum, a tak získal
několik umístění v první pětce v soukromých vozech a v roce 1997 si
vysloužil pár jízd za tovární tým Toyoty. První z nich přišla na Finské
rallye, kde Grönholm způsobil senzaci, když se při světovém debutu vozu
Toyota Corolla WRC dostal na svém domácím podniku do vedení.
S Toyotou pokračoval i v roce 1998 kdy mu senzační výkon na Finské
rallye v jeho 30 letech zajistil zásadní průlom – smlouvu na místo
jezdce oficiálního týmu Peugeotu pro vybrané podniky následujícího
roku, kterých se měl zúčastnit v novém 206 WRC. Ve Finsku skončil
šestý, v Austrálii pátý, a poté zazářil na Rallye Velké Británie, kde
jej však již během druhého dne vyřadila nehoda.
Přestože se nyní o jeho talentu již vědělo, na počátku sezóny 2000
Grönholm stále ještě nebyl považován za vážného uchazeče o titul.
Jakmile však ve Švédsku získal své první vítězství, již jej nic nemohlo
zastavit. Postupně přidal další vítězství na Novém Zélandu, ve Finsku a
v Austrálii. Druhé místo na závěrečném podniku sezóny, kterým byla
Britské rallye, mu k zajištění mistrovského titulu více než stačilo.
Grönholm vyšplhal do závratných výšin, ze kterých však začátkem roku
2001 prudce spadl zpět na zem, když mu řetězec předčasných odstoupení
počátkem sezóny znemožnil obhajobu titulu. Spolu s týmem Peugeotu se
přesto dokázal dát znovu dohromady a trojlístek vítězství jej vynesl na
úctyhodné čtvrté místo konečného bodování. V následujícím roce byl
Grönholm monumentální, pětkrát zvítězil a svůj druhý titul získal s
dvěma koly k dobru. Sezónu 2003 zahájil rovněž ve velkém stylu, připsal
si vítězství ve Švédsku, na Novém Zélandu a v Argentině. Pak se však
jeho sezóna proměnila v zrcadlový obraz nešťastného tažení z roku 2001.
Grönholm zůstal u Peugeotu i v roce 2004, kdy Francouzský výrobce
představil model 307 WRC. Vůz byl náročný na řízení a Grönholmovi se v
roce 2004 podařilo nasbírat řadu medailových umístění a jedno vítězství
a dvě vítězství v roce 2005.
Šéf týmu Fordu Malcolm Wilson má samozřejmě radost z toho, že se mu na
příští dva roky podařilo zajistit služby jezdce takových kvalit.
„Mým základním úkolem bylo podepsat smlouvu s některým z jezdců toho největšího kalibru, a je jasné, že Marcus takovým jezdcem je,“ řekl. „Jeho zkušenosti se sportem na nejvyšší úrovni pro nás budou při dalším vývoji nového vozu Focus RS WRC nedocenitelné. Je jedním z vůbec nejrychlejších a nejspolehlivějších jezdců a jeho touha po úspěchu zůstává i dnes stejně velká jako na začátku jeho vynikající kariéry.“
„Mým základním úkolem bylo podepsat smlouvu s některým z jezdců toho největšího kalibru, a je jasné, že Marcus takovým jezdcem je,“ řekl. „Jeho zkušenosti se sportem na nejvyšší úrovni pro nás budou při dalším vývoji nového vozu Focus RS WRC nedocenitelné. Je jedním z vůbec nejrychlejších a nejspolehlivějších jezdců a jeho touha po úspěchu zůstává i dnes stejně velká jako na začátku jeho vynikající kariéry.“
Průběh kariéry
Debut na WRC: 1999Počet vítězství: 18
Počet bodů: 392
2005 - Třetí na WRC s dvěma vítězstvími
2004 - Jedno vítězství ve Finsku
2003 - Šestý na WRC, tři vítězství s Peugeotem
2002 - Mistr světa v rallye s pěti vítězstvími
2001 - Čtvrtý na WRC se třemi vítězstvími
2000 - Mistr světa v rallye s Peugeotem
1999 - Omezený program WRC se stájemi Peugeot, Mitsubishi a SEAT
1998 - Mistr Finska ve voze Toyota Corolla WRC
1997 - Mistr Finska ve voze Toyota Celica GT4
2004 - Jedno vítězství ve Finsku
2003 - Šestý na WRC, tři vítězství s Peugeotem
2002 - Mistr světa v rallye s pěti vítězstvími
2001 - Čtvrtý na WRC se třemi vítězstvími
2000 - Mistr světa v rallye s Peugeotem
1999 - Omezený program WRC se stájemi Peugeot, Mitsubishi a SEAT
1998 - Mistr Finska ve voze Toyota Corolla WRC
1997 - Mistr Finska ve voze Toyota Celica GT4
Internetové stránky:
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář